De Noordzee Vliegclub: klaar voor de toekomst

Gepost op 11 november, 2016 1.238 x Gelezen Charlotte Dielman

De Oostendse luchthaven van vroeger tot nu

We gaan enkele jaren terug in de tijd en leren iets bij over de Oostendse luchthaven en de vliegclub. Het oude vliegveld lag aan de Steense Dijk, ongeveer tussen de Airport Bowling en de Gamma. Dit verklaart dus de vele namen van zaken daar in de buurt die verwijzen naar de luchthaven. Tijdens de tweede wereldoorlog, in ’41, werd de luchthaven gebouwd op de plaats waar ze nu nog altijd is, toen bedoeld voor  snelle Duitse vliegtuigen.  Een wereldoorlog gaat gepaard met vele bombardementen en ook de luchthaven werd hiermee geconfronteerd. Na vele herstellingen heropende de luchthaven in ’47. De heropening ging samen met een nieuwe controletoren, het vroegere clubhuis van de vliegclub. Eind jaren ’60 is de controletoren verhuisd en tot op vandaag is deze nog steeds in het gebouw zoals we het nu kennen.

Men kan zeker spreken over een nostalgische periode. Zo was het de normaalste zaak van de wereld dat er geen controle was. Dit wil dus zeggen dat het betreden van de luchthaven zonder metaaldetectors of paspoortcontroles gebeurde. Beter nog, men parkeerde gewoon de wagen op luchtzijde om dan het vliegtuig te nemen. Zo was het ook mogelijk het vliegend bezoek rechtstreeks te verwelkomen in de club. Daar kon men rustig de terugvlucht plannen en genieten van een frisse pint. Hier kan men dus echt spreken over de goede oude tijd.

René, oprichter van de Noordzee Vliegclub

Zoals vele Oostendenaars die dagelijks vliegtuigen zien opstijgen en landen was René De Bruyne er ook één. Hij groeide op naast de oude luchthaven en kreeg al snel de vliegkriebel te pakken. De kriebel werd nog meer beïnvloed door zijn broer die militair piloot was. Tijdens zijn legerdienst deed René oa het onderhoud van de vliegtuigen. De droom en motivatie werd zo nog groter om zelf piloot te worden. De beste manier hiervoor leek om zelf vliegclub op te richten. Over lef gesproken! In februari ’70 was de Noordzee Vliegclub  een feit. Het stelde niet veel meer voor dan een houten hok naast het luchthavengebouw. Al snel kon hij Lucien “Pinky” Carpels, de kolonel van de luchtmachtbasis in Koksijde, strikken om instructeur te worden. Wat later is Don technieker geworden in de club en hij is er nog steeds actief! Enkele jaren later is de club dan verhuisd naar de nostalgische controletoren. Bij het oprichten van de club werd het eerste vliegtuig aangekocht: een Cessna 172. Voor de niet-kenners is dit het typische sportvliegtuigje dat je vaak ziet overvliegen met de vleugels bovenaan het dak.

Oprichter René De Bruyne. Oprichter René De Bruyne.

Nieuw clubhuis, klaar voor de toekomst

Tot twee jaar geleden deed het gebouw dienst voor de Noordzee Vliegclub. Daarna is deze afgebroken om een nieuwe infrastructuur te plaatsen. Maar dit hield de leden zeker niet tegen om te vliegen. Met de ondertussen vier beschikbare vliegtuigen bleef het vliegplezier even groot.

In de aanloop van het nieuwe clubhuis heeft de club nog een nieuw vliegtuig aangekocht. Back to the roots met de aankoop van een Cessna 172. De buitenkant mag er misschien wel hetzelfde uitzien, maar niets is wat het lijkt. Binnenin is het een hypermodern glass cockpit (twee grote beeldschermen met alle nodige informatie) en er is zelfs een autopilot aanwezig. Ik heb misschien nooit de goede oude tijd meegemaakt, maar de nieuwe moderne tijd kan ik wel smaken.

Na twee jaar bouwen, mag het resultaat gezien worden. Het nieuwe clubhuis is de uitblinker van de luchthaven, maar wat nog meer blinkt is de nieuwe ‘achtertuin’ ervan. Er is een compleet nieuwe tarmac aangelegd. Dit maakt het voor vliegtuigtoerisme veel aantrekkelijker om in Oostende te landen.

De vliegclub doet op regelmatige basis leuke activiteiten zoals de jaarlijkse barbecue en binnenkort de Sint die landt op de luchthaven. Heeft u geen ambitie als piloot, maar misschien wel zin om de sfeer op te snuiven in de club? Het is altijd mogelijk om steunden lid te worden en hierzo deel van uit te maken.

Meer info op de site.

Het eerste gebouw waar de vliegclub zich vestigde.

Het eerste gebouw waar de vliegclub zich vestigde.

clubhuis-2

Enkele jaren later verhuisde de club.

clubhuis-1

Let zeker op de omheining die er was.

Let zeker op de omheining die er was.

Nieuwe clubhuis

Het nieuwe clubhuis.

Charlotte Dielman

Sommige meisjes dromen, andere meisjes doen. Charlotte behoort tot die laatste categorie. Dat ze ooit zou vliegen wist ze altijd al en een dezer mag ze zich ’s lands jongste vrouwelijke lijnpiloot noemen. Ondertussen redt ze zich uit de nood met privé jets.

Blijf op de hoogte!